Αναζήτηση σε αυτό το ιστολογιο

Όταν η γνώμη των ασθενών για την επικοινωνία τους με τους εργαζόμενους στις υπηρεσίες υγείας ακούγονται...

Στις διαδικτυακές συζητήσεις για τις υπηρεσίες υγείας, το 98% των συνομιλητών είναι ασθενείς (πηγή εδώ). Κοιτάξτε παραδείγματος χάρη το από κάτω infographic:

Ποιοι οδηγούν την συζήτηση γύρω από τα θέματα υγείας; (κάντε click εδώ για το δείτε σε μεγαλύτερο μέγεθος)
Για την επικοινωνία ασθενών και εργαζομένων στις υπηρεσίες υγείας θα βοηθούσε πολύ άν αυτές οι γνώμες ακουγόντουσαν. Έτσι στη Μεγάλη Βρετανία δημιουργήθηκε το patientopinion


Μια μικρή εισαγωγή πρώτα:


Το patient opinion ιδρύθηκε πριν περίπου πέντε χρόνια και έχει σημαντική υποστήριξη από την Εθνική Υπηρεσία Υγείας της Μεγάλης Βρετανίας (NHS).Δεν έχει στόχο την βαθμολογία των γιατρών! Είναι μια πλατφόρμα για να επικοινωνήσουν οι μεγάλοι οργανισμοί όπως τα νοσοκομεία με τους ασθενείς. Όπως βλέπετε στο screenshot πιο πάνω μέχρι σήμερα (19/3/2012) έχουν γραφτεί 37058 γνωμες από τις οποίες 241 οδηγήσαν σε αλλαγές. Καθόλο μικρό ποσοστό αν σκεφτεί κάνείς ότι μόνο ένα ποσοστό από τις περίπου 37000 γνώμες είναι αρνητικές και συστήνουν μια αλλαγή. 
Σημαντικό είναι επίσης ότι 1719 εργαζόμενοι στις υπηρεσίες υγείας είναι συνδεδεμένοι για να ακούνε αυτές τις γνώμες.Φυσικά η πλατφόρμα έχει και twitter (@patientopinion) στο οποίο ανακοινώνονται οι γνώμες αυτές:


Οι γνώμες αυτές μπορεί να λένε ότι π.χ. σε μια συγκεκριμένη κλινική μια εγχείρηση ήταν καλή.


Μπορεί να είναι θετικές....
 

αλλά και αρνητικές!!!

Πιστεύετε ότι μια τέτοια πρωτοβουλία θα βοηθήσει στην επικοινωνία στις υπηρεσίες υγείας; Θα βοηθήσει να ξεπεραστούν οι φραγμοί για τους οποίους μιλήσαμε σήμερα στο μάθημα;

10 σχόλια:

  1. Μια πρώτη αντίδραση στα παραπάνω είναι ότι απαιτούν α) κουλτούρα διαλόγου από την πλευρά και των δύο εμπλεκόμενων φορέων, β) ενίσχυση της συμμετοχής των ασθενών στο διάλογο για αποφάσεις που τους αφορούν (θέμα που συζητήθηκε εκτενώς και στο συνέδριο των FT, την Τρίτη) γ) "ωριμότητα" από το σύστημα υγείας να "ακούσει" τα καλώς και κακώς κείμενα και δ) αμοιβαία εμπιστοσύνη.
    Το ένα πιο δύσκολο από το άλλο στη χώρα μας.
    Αυτό φυσικά δεν εμποδίζει σε τίποτε κάποιον να ξεκινήσει μια τέτοια πρωττοβουλία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. H συγκεκριμένη πρωτοβουλία θεωρώ ότι αποτελεί μια καλή αρχή ώστε να μπορέσει να υπάρξει εποικοδομητικός διάλογος μεταξύ των ασθενών και των επαγγελματιών υγείας.
    Σίγουρα προϋποθέτει τη θετική στάση, την ωριμότητα και την παιδεία ,όπως ανέφερε και ο κ.Κουλιεράκης και όχι την προκατάληψη των δύο πλευρών βλέποντας τη συγκεκριμένη ενέργεια ως ένα χρήσιμο εργαλείο που θα μπορέσει να συμβάλλει και να επιφέρει θετικές αλλαγές στις παρεχόμενες υπηρεσίες υγείας αλλά και στη βελτίωση των σχέσεων μεταξύ επαγγελματιών υγείας και ασθενών.
    Πράγματι αυτό ακούγεται αρκετά καινοτόμο για τα δικά μας δεδομένα λαμβάνοντας υπόψη το εκρηκτικό ταπεραμέντο και τη κουλτούρας μας σαν Μεσογειακός λαός που είμαστε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Η γνωστοποίηση των παρατηρήσεων των ασθενών ή των συγγενών τους (εξ ονόματός τους)θα μπορέσει να κατευθύνει τους ιατρούς και τους λοιπούς επαγγελματίες υγείας οδηγώντας τους σε καλύτερες πρακτικές. Όχι όλους και όχι πάντα. Θα είναι μια καλή αρχή. Επίσης θα βοηθήσει και τις Διοικήσεις των Νοσοκομείων. Θεωρώ βασικό στοιχείο την κουλτούρα του διαλόγου, που αναφέρει ο καθηγητής μας. Οι Ελληνες ασθενείς συνήθως καταγράφουν τα παράπονά τους, συμπληρώνοντας ανώνυμα ερωτηματολόγια ικανοποίησης. Είναι πολύ λίγες οι περιπτώσεις που παρατηρούν επώνυμα. Η έκφραση της ικανοποίησής τους,ή των παρατηρήσεων ή των παραπόνων τους, μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας, σίγουρα δεν θα είναι μια προτροπή. Τίποτε βέβαια δεν είναι ακατόρθωτο, εάν όλοι (ασθενείς και εργαζόμενοι) γνωρίζουμε τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις μας και είμαστε συνεπείς και υπεύθυνοι απέναντι σε αυτά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. @kgapo Σωστές οι παρατηρήσεις σου, όμως η πρόσβαση των ασθενών στο διαδίκτυο δεν είναι τόσο διαδεδομένη όσο σε άλλες χώρες. Βέβαια αυξάνεται συνεχώς, φοβάμαι όμως ότι τα αποτελέσματα για τη χρήση του Διαδικτύου συνολικά για το 2011 μπορεί να δείξουν μειωμένη πρόσβαση λόγω υψηλού κόστους που για μεγάλα στρώματα του πληθυσμού είναι απαγορευτική.

      Διαγραφή
  4. Από 01/02/2012 λειτουργεί, σε 24ωρη βάση, η εθνική γραμμή (1069)υποστήριξης ανθρώπων που εμπλέκονται με τον καρκίνο. Δείτε το site http://www.bestrong.org.gr/el/cancersupport/practicalinfo/healthcare/internationalhealthcare/, είναι ενδιαφέρον

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. @kgapo
    "β) ενίσχυση της συμμετοχής των ασθενών στο διάλογο για αποφάσεις που τους αφορούν (θέμα που συζητήθηκε εκτενώς και στο συνέδριο των FT, την Τρίτη)"

    Ειλικρινά πιστεύετε ότι συζητήθηκε η συμμετοχή των ασθενών? ήταν ακριβώς το θέμα που ΔΕΝ συζητήθηκε καθόλου στο συνέδριο και στη πράξη φάνηκε το τί σκέπτονται γι αυτό οι ομιλητές, όταν διέκοψαν δυό φορές , άγαρμπα, εκπρόσωπο οργάνωσης ασθενών που έκανε μια παρέμβαση, ή όταν δεν απάντησαν σε ερωτήσεις που έκαναν άλλοι σύνεδροι/εκπρόσωποι οργανώσεων ασθενών.

    Αντίθετα, για τα πάνελ ομιλητών υπήρχε χρόνος για μακρά πολιτικολογία και "μπηχτές" μεταξύ ομιλητών και συναδέλφων τους στο ακροατήριο, όπως ορθά παρατήρησε ο κος Chircorp/Chairman EPF, παρόλο που πρώτη φορά βρισκόταν στη χώρα μας...

    Οσο για το patient opinion για το οποίο έχουμε συζητήσει πολλές φορές στο #οpnhealth είναι χρήσιμο μόνον στο μέτρο που τα σχόλια συγκεντρώνονται, αναλύονται, λαμβάνονται μέτρα, ενσωματώνονται στο σχεδιασμό πολιτικών. Υπάρχουν πολλά πραδείγματα στη ώρα μας όπου οι παρατηρήσεις των πολιτών δεν λαμβάνονται υπόψη. Σε μερικά νοσοκομεία υπάρχουν κουτιά παραπόνων, αλλά δεν έχει τύχει να δώ μέσα ούτε ένα σημείωμα. Δεν υπάρχουν παρατηρήσεις ή οι πολίτες πιστεύουν ότι η έκφραση της άποψής τους δεν έχει καμμιά σημασία;
    Το ΝΗS δημιούργησε το patient opinion γιατί ήθελε να γνωρίζει τις απόψεις των ασθενών και των φροντιστών τους και να εφαρμόσει όσες προτάσεις ήταν σωστές και χρήσιμες. Οπως και κάνει. Για να λειτουργήσει το patient opinion στη χώρα μας πρέπει να προηγηθεί αλλαγή κουλτούρας τόσο στους χρήστες υπηρεσιών υγείας όσο κυρίως στο ΥΥΚΑ και τους φορείς παροχής υπηρεσιών υγείας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Θα ήταν εξαιρετικό αν πραγματοποιούταν μια τέτοια πρωτοβουλία στη χώρα μας, αλλά συμφωνώ ότι πρέπει να αλλάξουμε και νοοτροπία σαν λαός , διότι συνήθως τέτοιες ενέργειες στην Ελλάδα τις αντιμετωπίζουμε με καχυποψία και παθητικότητα, καθώς κανένας δεν μας έχει ενημερώσει γι αυτές (Επίσης,δεν ξέρω για ποιό λόγο, δεν προωθούνται έντονα τέτοιου τύπου πρωτοβουλίες). Θα ήταν πολύ γόνιμη η συζήτηση μέσω μιας ιστοσελίδας και δίνεται η ευκαιρία σε ασθενείς με κοινό πρόβλημα ή κοινή ασθένεια να ανταλλάξουν απόψεις που κάτω από άλλες συνθήκες δεν θα μπορούσαν να το κάνουν.Αρκεί βέβαια, όταν εμπλακούμε σε μια συνομιλία να μην αποδεχτούμε άκριτα τις απόψεις και τις συμβουλές που ακούμε από τους υπόλοιπους συνδιαλεγόμενους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Αναστασία Χαϊκάλη5/27/2012 10:25:00 μ.μ.

    Ασφαλώς ένα τέτοιο εγχείρημα για τα ελληνικά δεδομένα θα θεωρείτο καινοτόμο. Ωστόσο θα πρέπει να επισημανθεί ότι για την υλοποίησή του πρέπει να συντρέχουν ορισμένες προϋποθέσεις, όπως αυτές που αναφέρει ο κος Κουλιεράκης,δηλαδή κουλτούρα διαλόγου από την πλευρά του προσωπικού να αποδεχθούν τα κακώς κείμενα και να τα επιλύσουν, αμοιβαία εμπιστοσύνη και διαμόρφωση συνθηκών κατάλληλων για την ενίσχυση της γνώμης των ασθενών. Στο σημείο αυτό δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι στην Ελλάδα παρατηρείται και έλλειψη υποδομών, εμφάνιση κοινωνικών ανισοτήτων στο χώρο του νοσοκομείου, γεγονότα για τα οποία δεν ευθύνεται το προσωπικό το ίδιο. Πέραν αυτού του εγχειρήματος λοιπόν συμπεραίνουμε ότι πρέπει να υπάρχει και πολιτική βούληση για την επίλυση των κακώς κειμένων στο χώρο του νοσοκομείου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Γενικότερα,θεωρώ πολύ σημαντικό σε κάθε έρευνα ή πολιτική τη συμμετοχή της ομάδας -στόχο.Μια πολιτική υγείας για να καθορίσει μια στρατηγική οφείλει να ρωτήσει τους άμεσα ενδιαφερόμενους,αυτό ορίζει η δική μου λογική.Συμφωνώ απόλυτα με τα παραπάνω σχετικά με την ελληνική νοοτροπία.Το να κάνουμε κριτική στην Ελλάδα συνεπάγεται με έμμεση επίθεση.Ενώ κάλλιστα μια κριτική θα μπορούσε να είναι θετική και να επιφέρει θετικά αποτελέσματα πχ. να ενδυναμώσει την ψυχολογία του κουρασμένου νοσηλευτικού προσωπικού με μια καλή κουβέντα εκ μέρους κάποιου ασθενούς.Επιπλέον,αναφορικά με το κομμάτι του διαλόγου,θεωρώ είναι ότι είναι μια σπουδαία ευκαιρία να το δοκιμάσουμε καθώς έχουμε μάθει να μιλάμε ο ένας πάνω στον άλλο με αποτέλεσμα πολλές φορές να εκνευριζόμαστε αμφότεροι.Ίσως είναι η ευκαιρία μας να εκπαιδευτούμε στις αρχές του διαλόγου. Με αυτόν τον τρόπο και θα γίνεται σωστός διάλογος για τα καλώς και τα κακώς κείμενα και όλες οι πλευρές θα μπορέσουν να συμβάλλουν εξίσου καθώς θα έχουν τη δυνατότητα να διεκδικήσουν ισομερώς τη θέση τους.Επομένως, θα ήταν μια ωραία πρωτοβουλία να φτιαχτεί ένα αντίστοιχο site για γενικότερα προβλήματα που σχετίζονται με την υγεία.Για να μην λέμε όμως και μόνο ότι έχουμε μείνει πίσω και δεν γίνεται προσπάθεια θέλω να αναφέρω ότι πρόσφατα ανέβηκε το http://www.glykouli.gr/ και έχει σε μικρό διάστημα ενημερώσει και ευαισθητοποιήσει αρκετά για το θέμα του διαβήτη και μέσω του site και μέσω facebook όπου μοιράζονται πιο προσωπικά στοιχεία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Μια διαδικτυακη πλατφορμα οπως αυτή θα μπορουσε να λειτουργησει και στη χωρα μας, καθως η χρηση του ιντερνετ και των κοινωνικών δικτυων εχει πια εισβαλλει στην κοινωνκη ζωη και στην καθημερινότητα χιλιαδων Ελληνων.
    Αν οι ενεργειες γινουν σωστα, (προσβαση απο πολλα σημεια της χωρας, ενεργη συμμετοχη επιστημονων, δημοσιοποιηση των σχολιων , χωρις λογοκρισια κλπ) θα μπορουσε καλλιστα ενα τετοιο μοντελο επικοινωνιας να συμβαλλει και στην μειωση των εμποδιων στην επικονωνια και στην ενημερωση-ευαισθητοπιηση των ασθενων ή των εν δυναμει ασθενων σε διαφορα ιατρικα ζητηματα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή